Het koor van de kerk, dat is de eerste en meest oostelijke travee, staat waarschijnlijk op de plaats van de kapel van 1140. De kerk had vroeger veel meer toegangen dan nu: één voor de parochianen, één voor de gelovigen en één voor de priester en assistenten. Een vierde toegang gaf toegang tot de ‘benedenkerk’ in de afgebroken vijfde travee. Zowel de vierde als de vijfde travee hebben vroeger uit een hoger- en een lager gedeelte bestaan. De zo genaamde ‘beneden- en dovenkerk’.

Verwoest door brand

In 1523 is de hele kerk verwoest door een brand. Van het gebouw zal weinig meer zijn overgebleven dan wat schamele muurresten. Rond 1600 is de kerk helemaal herbouwd na de zo veel mogelijke oorspronkelijke toestand. De Stiftskerk heeft heel lang geworsteld met het klokkenprobleem. Het oude torentje was te klein en te licht om de zware klokken te dragen. Daarom ontstond er aan de zuidelijke kant van de kerk een vrijstaand klokkenhuis.

1687628Rond 1805 werd dit verplaatst naar de ruimte tussen de Stiftsschuur en de kerk, waar niet lang daar voor en misschien ook wel daarom het vijfde travee werd afgebroken. De huidige toren en klokken zijn bij de herbouw geplaatst.

Het uurwerk is in 1997 helemaal gerestaureerd en vakkundig gerepareerd. Het is nu voorzien van een elektrische aandrijving. De Stiftskerk laat dus nu niet alleen de luidklokken horen maar er klinken nu elk uur de klokken die de tijd aangeven. Ook wordt de kerk nog steeds gebruikt voor allerlei diensten.